Dante Alighierii (1265–1321). In memoriam. Dla uczczenia siedemsetnej rocznicy śmierci poety
Słowa kluczowe:
Dante Alighieri, sztuka, kultura, literatura piękna, siedemsetna rocznica śmierci poetyStreszczenie
Kolekcja studiów dedykowanych Dantemu Alighieri — jego życiu i aktywności oraz twórczości literackiej — nie jest zjawiskiem codziennym i powtarzalnym. Nie wydaje się zwyczajną, pamiątkową publikacją poświęconą, niekiedy z musu, rocznicy śmierci poety. Siedemsetna rocznica śmierci Dantego nie została uznana za czas hołdu i banalnego „oddania czci”. Pozostaje raczej w umysłach autorów i redaktorów doskonałą okazją, właściwą chwilą, wyjątkowym momentem, wręcz znakiem czasu, który teraz jest, a który już nigdy nie nadejdzie, aby podjąć badania wielodyscyplinarne i odkryć bogactwo tej wyjątkowej w kulturze europejskiej postaci. Tak właśnie uczyniono, a działania poznawcze przyniosły sporo cennych i ważkich tekstów. Kolekcję niniejszych tekstów należy potraktować jako próbę odkrycia części wartości i jakości kultury, której nośnikiem okazał się Dante. Sama postać poety oczekuje ciągle na rozległe i pogłębione badania oraz na odkrywanie nowych obszarów jego twórczości. Niniejszy zbiór jest inspiracją do dalszych badań, a nie ich podsumowaniem.
Rozdziały
-
Przedmowa
-
Preface
-
Wstęp
-
Tożsamość i misja św. Bernarda z Clairvaux w Boskiej komedii Dantego Alighieri
-
Średniowieczna sztuka koncepcyjna a teoria sztuki Dantego Alighieri
-
„Vatificis prolutus aquis et lacte canoro viscera plena ferens”. Dwie eklogi Dantejskie okraszone uwagami
-
Raj — niebo na mozaikach rzymskich od V do IX wieku. W poszukiwaniu inspiracji Dantego Alighier
-
Paradise — Heaven in the Roman mosaics of the 5th–9th centuries. In search of Dante’s source of inspiration
-
“Mirror of Divine Splendour”. On Polished White Marble and Alabaster in Dante’s “Divine Comedy”
-
“Lo ‘mperador del doloroso regno Da mezzo ‘l petto uscia fuor de la ghiaccia” (Inferno, Canto XXXIV, 28)
-
Gdzie jest piekło? Infernus w średniowiecznym obrazie świata
-
Tricephalus Dantego. Geneza i znaczenie motywu ikonograficznego w sztuce średniowiecza