Doświadczanie radości i smutku przez młodzież w przestrzeni edukacyjnej
Keywords:
radość, smutek, edukacja, młodzież, emocje, niepełnosprawnośćSynopsis
Publikacja stanowi interdyscyplinarne opracowanie poświęcone analizie emocji radości i smutku w życiu dzieci i młodzieży w kontekście edukacyjnym. Zawiera refleksje metafizyczne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne oraz teologiczne, ukazując emocje jako istotny element rozwoju osobowości, relacji społecznych i duchowego dojrzewania. W części pierwszej omówiono radość i smutek jako postawy egzystencjalne oraz kompetencje emocjonalne, wskazując na ich rolę w procesie wychowania i kształtowania tożsamości. Część druga koncentruje się na realiach szkolnych, prezentując wyniki badań empirycznych dotyczących źródeł emocji w relacjach nauczyciel–uczeń i rówieśniczych, a także analizując wpływ pandemii COVID-19 oraz sytuacji uczniów z Ukrainy. Trzecia część ukazuje radość jako zasób psychiczny w kontekście niepełnosprawności, przedstawiając studia przypadków dzieci z ASD, studentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rodzin dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Publikację zamyka antologia tekstów biblijnych, które ukazują duchowy wymiar smutku i jego przemianę w radość. Całość stanowi próbę zrozumienia emocji jako zjawisk wielowymiarowych, które mogą być źródłem rozwoju, refleksji i integracji społecznej.
Chapters
-
Wstęp
-
Shaping the Attitude of Joy and Sadness: A Metaphysical-Pedagogical Perspective
-
Developing emotional competencies in the educational space
-
From sadness to meaning. Teen mourning as a process of rediscovering the joy of life in the face of loss
-
School as a place where young people experience joy and sadness
-
Experiencing the joy and sadness of pupils from Ukraine in Polish schools during the period of Russian aggression
-
When finishing school is not a joy… Or a contribution to reflections on sadness and mourning among students finishing their school education
-
The sense of the threat posed by artificial intelligence in the educational context
-
Joy in the academic environment in the narrative of students with special educational needs due to health conditions
-
Sharing joy during interaction as a category for assessing emotional and social functioning of children with autism spectrum disorders
-
Therapy that releases joy: Dance, movement and disability in the perspective of the experiences of Ballet for All Kids program participants
-
Small great joys - joy as a psychic resource in parents of children with intellectual disabilities
-
Psychomotor therapy as a source of joy and a way to shape the self-esteem of children with special developmental and educational needs
-
Wybór tekstów biblijnych odnoszących się do tematyki radości i smutku
