Przeglądanie i tworzenie memów jako aktywność wolnoczasowa Pokolenia Z
Über dieses Buch
Pokolenie Z, czyli osoby urodzone pomiędzy 1995 a 2009 rokiem, to pokolenie „cyfrowych tubylców”, przez niektórych nazwane „Generacją C” (od słów Connected, Change Communicating, Content-Centric, Computerized, Community-Oriented, Always Clicking) (Waśko 2016; Żarczyńska-Dobiesz, Chomątowska 2014). Żyje ono w pełni scyfryzowanym świecie, a swoją aktywność wolnoczasową mocno akcentuje przebywaniem i tworzeniem w przestrzeni cyfrowej. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie fenomenu tworzenia memów jako aktywności wolnoczasowej. Badania przeprowadzone w lipcu 2023 roku mają charakter jakościowy. Zastosowano w nich metodę studium przypadków. Analiza wyników prowadzi do wniosku, że przedstawiciele Pokolenia Z w wolnych chwilach lubią przeglądać media społecznościowe, w szczególności pojawiające się w nich memy. Niektórzy z nich swój wolny czas spędzają również na tworzeniu memów. Memy poprawiają im humor, są źródłem rozrywki i poznania opinii o produktach. Można je wykorzystać do nauki, kreowania opinii, wpływania na innych, buntowania się przeciw rzeczywistości.