Współdzielenie radości w trakcie interakcji jako kategoria oceny funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Streszczenie
Trudności społeczne i interakcyjne należą do objawów osiowych, które definiują charakter zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wśród deficytów społecznych u dzieci z ASD zaobserwowano brak okazywania i dzielenia się emocjami podczas nawiązanych interakcji społecznych lub upośledzenie w tym zakresie. Przyczynami upośledzenia uczestnictwa emocjonalnego u osób z ASD, z neurobiologicznego punktu widzenia, są deficyty w rozwoju neuronów lustrzanych, mechanizmy funkcjonowania płatów czołowych i skroniowych oraz układ limbiczny. W niniejszym artykule autorka przedstawia własne badania mające na celu ocenę i analizę zachowań ukierunkowanych na dzielenie się radością podczas zabawy, rozmowy i obserwacji dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
