Zbliżenie ucznia i nauczyciela w dialogu w procesie kształcenia

Autorzy

Ewa Borowiec
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-5604-0544

Streszczenie

Dialog w procesie kształcenia występuje w postaci metody kształcenia oraz strategii kształcenia. Wykorzystanie dialogu przynosi korzyści dla osiągnięcia celu, jakim jest przygotowanie do sprostania wyzwaniom spotykanym w życiu. Dla jego osiągnięcia ważne jest zbliżenie między uczniem i nauczycielem. Cechy konstytutywne dialogu służą poznawaniu się i zbliżaniu uczniów z nauczycielem. Wyznaczniki dialogu, jako metody kształcenia oraz strategii kształcenia, służą ich zbliżeniu. W realizowaniu metody dialogu w procesie kształcenia ważne jest wspólne  przybliżanie się do rozpoznania prawdy przez uczestników. Dochodzi się do tego przez badanie własnego doświadczenia oraz dążenie do jego zrozumienia. Wszyscy uczestnicy dialogu powinni być zaangażowani, aby osiągnąć porozumienie. W realizowaniu strategii kształcenia, określanej jako nauczanie dialogowe, podstawą jest relacja nauczyciela z uczniem tworzona dzięki językowi. Uczniowie są angażowani we wspólne doświadczenia edukacyjne i w toku dialogu tworzą wiedzę. Współpraca i wzajemność w relacjach nauczycieli i uczniów umożliwia im osiągnięcie porozumienia.

Pobrania

Opublikowane

6 August 2025

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.