From a theology of substitution to a theology of dialogue

Authors

Andrzej A. Napiórkowski
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-3480-1178

Synopsis

Studying the scholarly writings of Lukasz Kamykowski, we discover that he has undoubtedly contributed to some extent to changes in the relationship between the Catholic Church and Israel, at least on the Polish territory. His stance as a promoter of dialogue between Christians and Jews and his activities as a theologian have certainly affected many areas of this relationship. One of these is certainly the study of the Church. In addressing the issues of the relationship between Judaism and ecclesiology, Kamykowsky linked the mystery of the Church and the Synagogue. His stance of scholarly integrity eventually led him to firmly reject replacement theology and move to a position of difficult dialogue. This resulted in many areas. In the article we present, we show that it was thanks to the Krakow professor that the stages of the formation of the Church in the Old Testament were considered. One of the important elements of the post-conciliar doctrine of the Church is the development of Old Testament ecclesiogenesis. This is, on the one hand, the result of capturing the Church as a dynamic, unclosed, constantly becoming reality. And on the other hand: The Church is not so much a Christological (New Testament) event, but above all a Trinitarian one. Thanks to the work of many theologians, including precisely Kamykowski, Catholic ecclesiology has moved away from the thesis that Jesus directly and directly founded the Church. Hence, today we speak clearly of five stages of the Church’s formation: 1. the extra-temporal idea of God the Father, 2. the continuation in the Old Covenant, 3. the establishment by Jesus, 4. the fulfillment since Pentecost, 5. and the current progression to eschatological fullness.

Author Biography

Andrzej A. Napiórkowski, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Andrzej Napiórkowski, paulin, prof. zw. dr hab. Od 2001 roku kieruje Katedrą Eklezjologii na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, a od 2020 roku jest tam dyrektorem Instytutu Teologii Fundamentalnej, Ekumenii i Dialogu. Członek Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk. W latach 2002–2008 pełnił funkcję rektora Wyższego Seminarium Duchownego Ojców Paulinów w Krakowie oraz przeora klasztoru Na Skałce. Ekspert przy Ministerstwie Nauki i Edukacji w latach 2022–2024. Jego badania naukowe obejmują eklezjologię integralną, a zwłaszcza eklezjogenezę. Zajmuje się też chrystologią fundamentalną, zagadnieniami ekumenicznymi oraz mariologią. Autor ponad 40 książek i 250 naukowych publikacji.

Downloads

Published

December 20, 2023

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.