Przymioty osoby ludzkiej podstawą budowania bliskości wychowawczej
Über dieses Buch
Budowanie bliskości wychowawczej jest pilnym zadaniem, uwarunkowanym potrzebami rozwojowymi podmiotów edukacji, jak również zjawiskami natury społecznej. Nie ma bliskości międzyludzkiej, w tym bliskości wychowawczej, bez przyjęcia koncepcji osoby. Odpowiedź na pytanie: kim jest człowiek, wyznacza treść i siłę bliskości wychowawczej. Na uwagę w tym względzie zasługuje holistyczna koncepcja człowieka – człowiek jest osobą. Osoba posiada przymioty: godność, rozumność i mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości, transcendencji, twórczości. Urzeczywistnianie przymiotów osoby ludzkiej stanowi czynnik warunkujący budowanie bliskości wychowawczej. Istnieje też związek odwrotny: bliskość wychowawcza pozwala na urzeczywistnianie przymiotów ludzkich.