Polskie vlogi dziennikarskie w serwisie YouTube. Studium przypadku

Autorzy

Barbara Pajchert
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
https://orcid.org/0000-0001-9282-0732

Słowa kluczowe:

YouTube, vlogi dziennikarskie, nowe media, konwergencja mediów, kultura partycypacji

Streszczenie

Monografia stanowi pogłębioną analizę zjawiska polskich vlogów dziennikarskich na YouTube, obejmując zarówno wymiar teoretyczny, jak i empiryczny. Osadza vlogi w kontekście rewolucji Web 2.0, konwergencji mediów oraz rozwoju kultury partycypacji, ukazując transformację praktyk dziennikarskich w odpowiedzi na spadek zaufania do mediów tradycyjnych i poszukiwanie większej autonomii. W badaniu zastosowano jakościowe studium przypadku ośmiu znanych polskich dziennikarzy prowadzących autorskie kanały na YouTube. Wykorzystano analizę zawartości oraz częściowo ustrukturyzowane wywiady pogłębione. Wyniki pozwoliły zidentyfikować czynniki endogenne i egzogenne warunkujące sukces i popularność vlogów dziennikarskich, motywacje dziennikarzy do wejścia w vlogosferę oraz rolę wcześniejszego doświadczenia i rozpoznawalności. Praca ukazuje różnorodność treści, stylów narracji i strategii angażowania odbiorców, a także wpływ algorytmów platformy i systemu monetyzacji. Monografia wypełnia lukę badawczą w polskich naukach o mediach, dostarczając pogłębionego opisu vlogów dziennikarskich jako nowoczesnej formy działalności medialnej, i wskazuje kierunki dalszych badań, w tym zastosowanie metod ilościowych i netnograficznych dla lepszego zrozumienia interakcji z odbiorcami oraz etycznych aspektów odpowiedzialności twórców.

polskie vlogi • okładka

Pobrania

Opublikowane

27 August 2025

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Szczegóły dotyczące monografii

ISBN-13 (15)

978-83-8370-087-8