Odpowiedzialność i zysk. Wartości w zarządzaniu mediami
Słowa kluczowe:
zarządzanie mediami, etyka, ekonomia, wartości, zarządzanie mediami zorientowane na wartościStreszczenie
Zarządzanie mediami staje w obliczu konieczności zmian. Przedstawiciele rożnych środowisk, w zarządzaniu i nie tylko, stawiają pytania: rozwój czy wzrost? odpowiedzialność czy zysk? generowanie wartości ekonomicznej czy realizacja społecznych potrzeb? Paradygmat ciągłego wzrostu, maksymalizacja zysków, partykularne interesy to znane imperatywy „starego” świata – współczesne zarządzanie mediami domaga się czegoś innego. Być może sensowną propozycją jest trwała orientacja na wartości, skoro mają one konotacje tak etyczne, jak i ekonomiczne. Celem niniejszej pracy jest prowokowanie potrzebnej debaty na temat nowych możliwości, kierunków zarządzania mediami. Poszukując nowych orientacji zarządzania mediami i perspektyw naukowych, autorka wskazuje na obecność i potencjał aksjosfery. Przyjętym celem badawczym była weryfikacja założenia o istnieniu aksjosfery w biznesie i weryfikacja, czy (a jeśli tak, to w jakim zakresie) obejmuje ona paradygmat etyczny i paradygmat ekonomiczny. Przeprowadzone badania umożliwiły weryfikację czterech hipotez badawczych oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie badawcze. Wyniki przeprowadzonej analizy treści artykułów z czasopisma „Harvard Business Review” z lat 2011–2020 dowodzą, że przestrzeń wartości jest tą, która ma szansę połączyć perspektywę etyczną i ekonomiczną w zarządzaniu mediami. Uznano, że wartościami można zarządzać, można dokonywać ich pomiaru i hierarchizacji; wartości są pomostem, spoiwem pomiędzy paradygmatem etycznym i paradygmatem ekonomicznym; wartości pozostają w stosownym, istotnym transferze; wartości tworzą wspólnotę oraz przestrzeń wartości wspólnych ludziom. Jeśli człowiek jest miarą wszechrzeczy – jak twierdził Protagoras z Abdery i do czego odnosi się norma personalistyczna – to być może wartości są miarą człowieka i zabezpieczeniem jego przyszłości?