Teoretyczno-empiryczne interpretacje tożsamości społecznej z uwzględnieniem perspektywy familiologii
Keywords:
social identity, familiology, familySynopsis
Niniejsza monografia wieloautorska jest zbiorem artykułów prezentujących zróżnicowane podejścia do problematyki „tożsamości społecznej”, analizowanej zarówno jako konstrukt teoretyczny, jak i obiektywny fakt społeczny. „Tożsamość społeczna” to pojęcie najlepiej opisane i zbadane dotychczas na gruncie socjologii, dlatego prezentowana monografia ma charakter w przeważającej mierze socjologiczny. Publikacja ta jest owocem współpracy naukowców i doktorantów z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Akademii Ignatianum. Wspólnym punktem wyjścia do przygotowania zgromadzonych tu artykułów była refleksja nad mnogością i zmiennością teoretycznych opisów tożsamości społecznej, a także rozległe możliwości zastosowania tego pojęcia do opisu zróżnicowanych sytuacji związanych ze światem relacji międzyludzkich.
Chapters
-
Słowo wprowadzające
-
Evolution of social bonds
-
Social identity as an interactive fact
-
Comments on ideological identity of the Polish social movement „Solidarity”
-
Family dialogue as a foundation of building the social identity of its members. Sociological aspect
-
The relationship with father as the core of shaping child’s identity
-
Mediacja jako forma wsparcia rodziny w budowaniu jej tożsamości
-
Social identity of a family with a child with a disability in the media
-
Increased awareness of the person in the sustainable development principle application. The family as a social resource
-
A socio-religious picture of the Cieszyn Silesia family
-
Social identity of the elderly in relation to ageism. Selected aspects
-
Reconstructing the identity of individuals belonging to controversial cult groups and sects
-
The social identity of the Ukrainian minority in Poland – a legal and sociological outline
-
Polish family in the face of economic emigration to the Netherlands. The issues adaptive and identity
-
Pedagogical interpretations of modern education myths