Błędne koło kryzysu relacji – zjawisko smartfonizacji wobec powszechnego dostępu do urządzeń końcowych dzieci i młodzieży

Autor/innen

Klaudia Cymanow-Sosin
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
https://orcid.org/0000-0003-3248-9499
Paulina Paluch
Sekcja Edukacji Medialnej PTKS

Über dieses Buch

Celem podjętych badań jest wyznaczenie istotnych obszarów edukacji medialnej i zadań dla specjalistów z obszaru media literacy wobec powstałych przeszkód spowodowanych nasyceniem technologicznym, z którymi borykają się dzieci i młodzież XXI wieku. Przegląd literaturowy wskazuje, że zjawiska takie jak mediatyzacja i smartfonizacja mogą stanowić czynnik zagrażający w procesie budowania bliskości międzyludzkiej. Badaczka postuluje jako obowiązek społeczny podjęcie interwencji wobec powstałych zagrożeń. Przeprowadzone analizy wsparte raportami instytucji publicznych, w tym Narodowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) i Krajowego Instytutu Mediów (KIM) oraz badaniami własnymi, prowadzonymi w grupie osób młodych, wskazują na potrzebę skierowania rekomendacji dla ekspertów, organizacji, instytucji i podmiotów zainteresowanych wsparciem dzieci i młodzieży w procesie prawidłowego kształtowania relacji społecznych i tworzenia więzi opartych na gruncie wzajemnego szacunku, zaufaniu oraz empatii. Poczynione badania nad smartfonizacją jako jedną z głównych przyczyn kryzysu w świecie relacji międzyludzkich w grupie dzieci i młodzieży oraz opracowane wnioski tworzą artykuł o charakterze postulatywnym. Zawiera on zbiór zagadnień dotyczących tematyki higieny cyfrowej oraz wyznacza obszary tworzenia dobrych praktyk w zakresie wychodzenia z uzależnień sieciowych jako fundamentu zdrowych relacji społecznych.

Downloads

Veröffentlicht

August 6, 2025

Lizenz

Creative Commons License

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.