Złe i moralnie dobre praktyki rozmowy

Autor/innen

Ewa Podrez
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
https://orcid.org/0000-0001-5805-0869

Über dieses Buch

Rozmowa jako forma komunikacji personalnej stanowi podstawę kontaktów indywidualnych, społecznych i kulturowych. Jej celem jest nie tylko wymiana informacji, opinii i idei, lecz także nawiązanie bliższych więzi poznawczych i emocjonalnych z rozmówcą. Relacje te są oceniane z perspektywy etycznej, biorąc pod uwagę zarówno dobre, jak i złe praktyki komunikacyjne. Praktyki te dotyczą sposobu, w jaki ludzie rozmawiają, treści rozmowy oraz jej skutków. Socjolodzy i etycy wskazują na trzy negatywne postawy, które niekorzystnie wpływają na przebieg rozmowy oraz postawy rozmówców, czyli kłamstwo, manipulację i hipokryzję, każdą z nich w licznych wariantach. O dobrych praktykach komunikacyjnych decydują — oprócz szczerego i życzliwego podejścia do rozmówcy — unikanie konfliktów i agresji słownej na rzecz rozsądku i poczucia humoru. Rozsądek pozwala unikać drażliwych tematów, a humor i osobisty takt łagodzą spory oraz łagodzą negatywne emocje. W tekście przedstawiono scenki ilustrujące, jak w praktyce przebiegają rozmowy oparte na dwóch moralnych schematach: dobrych i złych.

Downloads

Seiten

233-254

Veröffentlicht

December 30, 2024

Lizenz

Creative Commons License

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.